De eerste dagen op school zitten er weer op. En na een heerlijke vakantie is dit toch ook wel weer fijn! Alleen, je kind voelt zich niet happy op school. En dat is voor jou, als moeder (of vader) echt niet wat je wilt zien.
Wat kan je doen om dat je kind zich lekkerder voelt op school? En wat zou de oorzaak van de blokkade op school kunnen zijn?
Filteren van alles wat er om ons heen te zien, te horen en te voelen is!
Elke dag moeten onze hersenen heel veel informatie verwerken. Het liefst enkel de informatie die er echt toe doet. Daarom wordt alles gefilterd. Dit filteren leren we in ons leven, gelukkig. Stel je voor dat je de hele dag blijft voelen hoe je broek, je onderbroek, je sokken zitten. Dat je de hele dag blijft horen hoe de wind waait, hoe de stoel zit, het ademen van je buurman blijft horen…. Ik denk dat we gillend gek zouden worden en met een noise-cancelleling koptelefoon en oogkleppen op de wereld tegemoet zouden treden.
Visuele informatie
Ongeveer 80% van de informatie die onze hersenen verwerken komt van de ogen. Visuele informatie noemen we dat. Gelukkig zijn onze ogen al voor de geboorte aan het oefenen goed samen te werken met de hersenen. In de tijd dat je kindje enkel nog op zijn rug kan liggen, traint het zijn ogen al volop. Als de handen langswapperen, probeert het daarop scherp te stellen. Als het handje opzij gaat, probeert het dit met beide ogen te volgen!
In je ogen zitten 6 spiertjes die daardoor steeds beter leren samenwerken, zodat beide ogen het handje midden in het vizier blijven houden. Zo kunnen de hersenen de beelden van beide ogen goed op elkaar plakken. Fijn! Want als het beeld goed in de hersenen komen, kan je daar beginnen met herkennen van iets, er woorden aan koppelen; kortom met leren beginnen!
Ooggymnastiek
Op het moment dat je kind gaat rollen en kruipen leren de ogen steeds beter afstand inschatten. Het leert ook dynamischer focussen. En het leert steeds beter wisselen in het kijken van dichtbij naar ver weg.
En dit is allemaal super belangrijk om op school te gaan leren lezen.
Wat als het niet goed zit…
Stel, jouw kind heeft één van deze fases minder goed, helemaal niet of zeer kort geoefend. Dan kan het zijn dat de ogen en de hersenen niet goed samenwerken en die kleine kriebels op het papier dus niet als heldere beelden in de hersenen binnenkomen.
Herkennen wordt dan lastig! Al die kriebels hebben een eigen ‘naam’, maar ze lijken voor jou allemaal gelijk, ze verdwijnen of wiebelen steeds. Je kan ze niet terugvinden na het knipperen, of als je de ene bekeken hebt, vind je de volgende lastig! Lezen wordt dan lastig!
Stress erbij…
Stress, wat een groot woord lijkt, maar al kan ontstaan na een (kleine) negatieve ervaring, maakt de samenwerking tussen de hersenen nog lastiger. Wat thuis wel lukt, lukt op school niet meer.
Bovendien heeft stress ook invloed op de ogen en de oogspieren! Het zou maar zo kunnen zijn dat scherp zien bij het lezen daardoor gewoon niet lukt!
Hoe dan ook. Als er een blokkade is, zoek de oorzaak uit. Mooi Rechtop kijkt graag met je mee. Ik kijk hoe de ogen, het lichaam en de hersenen samenwerken. Of zij zich goed ontwikkeld hebben met elkaar, of ze elkaar goed ondersteunen. Maak daarom een afspraak om te zorgen dat we samen de basis beter neer kunnen zetten, de stress losgelaten kan worden en je kind ontspannen kan leren op school!