Woensdag geef ik weer een informatieavond. Dit keer is de insteek dat het leren niet lukt. En dat kan op elk niveau zijn! Topo of de spreekbeurt, toetsen op de middelbare of als student…. Of wellicht baal je ervan dat je de verjaardagen van de kleinkinderen niet kan onthouden!

Luister je wel?

Hier thuis heb ik een ‘vragenstellertje’. Maar onthouden wat het antwoord is, is vaak lastig. Dit kan duizenden redenen hebben. Vragenstellen kan zijn dat je de regie in handen hebt. De antwoorden doen er dan niet zoveel toe. Maar dat is bij haar niet het geval. Als ze moe is, vraagt het luisteren gewoon al genoeg van haar. Onthouden lukt dan niet. Meestal tekenen we het dan even. Of ik herhaal het gewoon nog een paar keer! 😉 Maar ook zij krijgt reflexintegratie (bij een collega) en maakt hierin grote stappen! Nu kan ze het vaak onthouden en stelt ze de vraag nog uit gewoonte, maar wanneer ik hem teruggeef zegt ze het antwoord nu zelf! Een mooie stap vooruit.

Onbewuste topsport… 😉

Het is lastig te onthouden wat je hoort of ziet, als je hele lijf en brein al druk is met gewoon ‘zijn’. Of met ‘gewoon’ zijn. Dat kan natuurlijk ook. Rustig zitten kan voor sommige kinderen een uitdaging zijn op Olympisch niveau! Rechtop zitten en je hoofd in de juiste positie houden; voor sommigen is dit onbewust topsport.

Doordat er reflexen nog niet goed afgerond zijn kan het zijn dat je lichaam continue aan het bijsturen moet om gewoon te kunnen functioneren. Je brein en lichaam zijn hier dan continue druk mee. En dan is onthouden erg moeilijk. Liggend leren kan dan een oplossing zijn, omdat bij liggen de zwaartekracht minder beroep doet op het lichaam en de positie van het hoofd bijvoorbeeld.

Jonglerend op een eenwieler!

Stel je voor, jij moet op een eenwieler fietsen. Dat heb je nog nooit gedaan. En net als je het een beetje onder de knie begint te krijgen en niet elke seconde opnieuw hoeft te beginnen, krijg je er een extra opdracht bij. Jongleren! Ook dit kan je nog niet, dus je krijgt om te beginnen doekjes, zodat je tijd hebt om te vangen. Hier zal je druk mee zijn en waarschijnlijk zal je de opmerkingen en tips enkel kunnen begrijpen als je even niets doet. Misschien hoor je niet eens dat iemand tegen je praat, maar als je het wel hoort, zal je het langs je heen laten gaan, omdat je te hard bezig bent met je taak; namelijk op de eenwieler blijven fietsen en jongleren.

Als luisteren al lastig is, dan is onthouden nog moeilijker. Dat begint namelijk bij luisteren! Of na praten! Zelf mooie vloeiende zinnen uitspreken is misschien gewoon niet te doen. Je kan dan wel de opdracht krijgen de tafel van 27 na te zeggen en te onthouden, maar dat is nu echt nog teveel gevraagd.

Terug naar het leren

Dit voorbeeld is wat kan spelen bij iedereen. Onbewust. Niemand weet bewust hoeveel moeite het kost om zijn hoofd goed te positioneren ten opzichte van zijn romp, omdat het normaal is. Zo is het bij die persoon altijd. En dit is niet te vergelijken met een ander. Maar wanneer reflexen nog niet geïntegreerd zijn, kan het wel zo zijn dat ‘normale’ zaken lukken, maar onnodig veel energie kosten. Hierdoor is luisteren, begrijpen en onthouden opeens een uitdaging!

Als dit zo is, loont het de moeite met reflexintegratie bezig te gaan. En tot die tijd uitvinden op welke manier onthouden beter gaat! Liggend, of juist enorm lekker wiebelen, tekenend of friemelend.
Besef wel dat dit allemaal compensaties zijn en dat compensaties altijd energie kosten die je ook anders kan gebruiken!

Veel leerplezier!

PS jongleren is ook trouwens erg goed voor het overkruisen van de middenlijn en de organisatie en planning van bewegingen, het stimuleert de oogvolgbeweging en de oog-handsamenwerking. Dus jongleren is eigenlijk gewoon hersengymnastiek!