In deze serie behandel ik mijn kijk op leren lezen. Ik hou zelf erg van lezen, en weet ook dat lezen belangrijk is. Helaas zie ik veel kinderen met uitdagingen met lezen en ik wil je graag vertellen dat het niet altijd dyslexie is, maar dat er ook andere redenen kunnen zijn waarom lezen lastig is! Deze keer duik ik nog wat meer in op de ogen. Mijn vorige blog deed dit ook al.

Als ik naar mensen kijk, probeer ik ook goed te kijken hoe hun houding is. Dit vertelt mij al veel. Ook de stand van de ogen. Vaak zie je dat één oog net iets hoger staat dan de ander. Of beter, het hoofd is iets scheef neergezet, als het ware.
Ik weet dan dat het lichaam iets aan het compenseren is. Het brein wil namelijk dat beide ogen even hoog richten, zodat de beelden die beide ogen naar de hersenen sturen, fijn op elkaar passen! Het brein kan het dan begrijpen en zo wordt kijken ZIEN.

Als het ene oog net iets hoger richt dan het andere oog, dan compenseert het brein dat, bijvoorbeeld door het hoofd iets scheef te houden.
Richten is belangrijk. Als je goed kan richten, maak je makkelijker doelpunten ;-).
Dat richten begint met het richten van de ogen. Als beide ogen dat goed kunnen, op dezelfde manier, dan richten zij met lezen steeds op dezelfde letter.
Het kan zijn dat het ene oog dichterbij wil richten en dus eigenlijk voor de bladzijde richt. Of juist te ver weg,… net achter de bladzijde. Dat maakt lezen lastig.
Ook dit kan je (lichamelijk) proberen te compenseren.

Maar compenseren is altijd lastiger en minder efficient!

Lezen observeren
Kinderen die bij mij komen met leesproblemen laat ik een stukje lezen. Dan zie ik hoe ze hun blad houden ten opzichte van hun lichaam. Kijk ik hoe hun hoofd staat tijdens het lezen en hoe het lijf werkt.
Maar ook kijk ik of de oogmotoriek goed is.
Want de ogen maken de beelden. Zonder die beelden kunnen de hersenen niet lezen. En hoe beter die beelden zijn, hoe makkelijker de hersenen lezen zullen vinden.

Wiebelende letters, golvende regels… letters die vaag zijn en weer scherp worden…. Het maakt het allemaal niet makkelijker!

‘Leesklachten’
Een opticien kan zien of een kind goed scherp ziet. Dit onderzoek ik niet. Ik kijk of de ogen en de hersenen op de juiste manier samenwerken. Of de ogen soepel bewegen, samen, tegelijk! En hoe de beelden in de hersenen aankomen.

Kinderen waarbij dit niet het geval is, zullen misschien klagen over hoofdpijn, vermoeidheid. Zij zullen liever niet lang lezen.
Of zij hebben moeite te onthouden wat zij lezen. En niet goed vooruitgaan in tempo lezen.
Dat komt omdat hun hersenen moeite hebben de woorden te onthouden; alle tijd en energie gaat naar het zien van de letters!!
Wanneer het maken van leeskilometers, extra oefenen, weinig vooruitgang brengt, is het verstandig te kijken naar hoe de oogmotoriek en de oogsamenwerking is!
Want door deze te verbeteren kunnen de hersenen ook echt aan de slag gaan met het leren lezen!

Herken je dit?
Zie je dat je kind vaak de regel kwijt is, als het leest?
Moeite heeft de volgende regel te vinden?
Woorden overslaat of juist dubbelleest?
Lees dan verder vooral ook mijn vorige blog.
Herken je de weerstand in het lezen, de weinige vooruitgang en/of het niet kunnen onthouden?
Kom dan langs om samen te checken hoe de oogmotoriek is!