Dit is een serie over Leren Lezen. Want… iedere ouder gunt het dat zijn of haar kind makkelijk leert lezen. Ook al leven we in een wereld met Youtube waar we toch ook veel kunnen leren; lezen is heel handig om informatie te begrijpen!
Stiekem maak ik nu toch nóg een blog over de ogen.
Vorige keer kondigde ik aan dat het de laatste was over de ogen, maar ik besloot dat ik toch nog wel wat te vertellen heb over de ogen en de invloed op leren lezen!

Dit keer ga ik in op de testen die ik doe in Mooi Rechtop. En daarna zal ik denk ik toch nog een blog over lezen en de ogen schrijven, wellicht ?
Al met al is het een mooie serie aan het worden. Een blog over oogsamenwerking, een blog over volgen en richten van de ogen en een blog over oogdominantie.

 

Ogen testen?
Ogen testen op sterkte, dat doe ik niet. Dat laat ik aan anderen over. Een opticien bijvoorbeeld,  alhoewel een functioneel optometrist (die open staat voor de invloed van bewegen en reflexen op oogontwikkeling) eigenlijk noodzakelijk is voor het testen van kinderen.
Ik kijk bij de testen naar andere dingen. Hoe volgen de ogen, waarop stellen de ogen zich scherp. Dat zijn allemaal testen met vingers, pollepels en piraten-lapjes. Ik test de oogdominantie.
Zo verzamel ik allemaal informatie over de ogen die wegwijzers zijn voor het aanpakken van de leesuitdaging.

 

Bifoptor
Ook laat ik de kinderen kijken door de bioptor, die ik de Bi-FOP-tor noem. Doordat er een stuk zit wat de beelden van de beide ogen blokkeert. Hierdoor kan je beter testen hoe de ogen daadwerkelijk samenwerken.

1891290_656661204394719_1814034083_n

Bron: Wynis.com

 

Met deze foto is het goed uit te leggen. Het linkeroog ziet de hand met de kwast. Het rechteroog ziet de nummers met de vakjes eronder.
De hersenen plakken beide beelden op elkaar, zoals ze altijd doen, maar worden nu minder gestuurd door het stuk wat ze SAMEN zien. Dat stuk wat ze SAMEN zien, wordt immers geblokkeerd door de zwarte steun!
Nu zie je het kwastje naar een cijfer verschuiven; het kwastje wijst er als het ware 1 aan. En dit getal geeft mij informatie. Vallen de beelden van beide ogen goed op elkaar, of juist teveel of misschien te weinig!

 

En wat dan?
Je kan je voorstellen dat als beide beelden teveel over elkaar heen vallen, of te weinig, dat je hersenen de informatie van beide ogen niet optimaal kunnen verwerken.

linker oog en rechteroog kijken beide naar het beeld

Het linkeroog (rood) kijkt naar het woord.
Je rechteroog (blauw) kijkt ook naar het woord.
Beide ogen zien ‘boom’ en sturen dit beeld door naar de hersenen.
De hersenen plakken de beelden op elkaar.

beide ogen lezen boom

Fantastisch! Het valt prachtig op elkaar! De hersenen begrijpen de beelden en kunnen nu gaan lezen!
Maar stel dat de beelden net teveel of net te weinig op elkaar vallen…. Dan zie je bijvoorbeeld dit:

 

beelden van links en rechts vallen net niet goed op elkaarTja… nu moeten de beelden beter op elkaar geplakt worden, en dat kost tijd, energie en pas als de hersenen een beeld hebben wat ze kunnen gaan begrijpen, dan is het tijd om te gaan lezen.
Dus topsport….
Lezen wordt dan lastig, want er is minder energie over om te gaan onthouden! Lezen is lastig, dat snap je nu hopelijk een stukje beter!

En dan aan de slag!
Zo krijgen we met elkaar steeds meer informatie over hoe ogen en hersenen samenwerken. En daarna kijken we hoe het lichaam samenwerkt met de hersenen. En dan maken we een plan van aanpak.
Deze motorische ontwikkeling en het functioneren van de ogen is een basis voor verdere ontwikkeling. En die basis gaan we met oefeningen en begeleiding verbeteren.
Dat klinkt helemaal makkelijk, maar het is geen quick fix.

Interesse of vragen?
Neem dan vooral contact op, dat kan via de website, met mail of op Social Media. Leuk om hierover met je te praten! En weet dat je het niet allemaal precies hoeft te begrijpen. Het belangrijkste is, dat wanneer lezen lastig is, het aan heel veel kan liggen. Scherpzien is één ding, maar er is nog zoveel meer met de ogen waarin zij het (leren) lezen belemmeren!