Dit is een serie blogs met als thema Leren Lezen.
Want leren lezen moeten we allemaal. Dan kunnen we maar beter ons best doen het zo leuk mogelijk te maken!
De eerste artikelen zullen ingaan op de ogen en lezen. De andere onderwerpen waar ik dieper op in zal gaan zijn: hersenvoorkeur, reflexen, stress en tips.
Uiteindelijk gaat het er altijd om er achter te komen wat maakt dat lezen lastig is! En aan deze oorzaak te werken, want hoe leuk is het als je thuis op een leuke manier het lezen kan bevorderen!
Dat leren lezen en je ogen met elkaar te maken hebben, dat hoef ik je niet uit te leggen, denk je misschien.
En toch ga ik het doen.
Omdat er zoveel meer te vertellen is over ogen, en omdat het ongemerkt (best veel) invloed uitoefent op ons plezier en ons succes met lezen.
Thuis heb ik een leesmonster. Als hij zich verveelt, duurt het nooit lang. Of hij gaat sporten, of met de lego of hij pakt een boek. Hele series verslindt hij en dan ook meerdere keren naast elkaar, en veel gaat in de herhaling!
De tweede leest wel (graag?), maar nooit lang.
Nu vind ik dat mijn kinderen thuis lekker kind mogen zijn en niet mijn klant zijn, toch besloot ik eens speels te testen hoe haar oogvolgbeweging was. Wat ik vermoedde klopte.
Haar ogen hebben moeite met het maken van saccades.
Sac-wattus?
Saccades. Saccades zijn oogsprongen.
Als wij lezen, springen wij van woord naar woord en als het ware scannen wij de vorm van het woord, zodat we het woord herkennen.
Hoe beter jij deze oogsprongen kan maken, hoe je leest. Want hoe beter je terug kan springen om te checken of je het wel goed las, of weer lekker vooruit kan springen naar het volgende woord.
Zo blijft er een lekker tempo in je lezen.
Oogvolgen
Ook het oogvolgen was een probleem. Wanneer je leest moeten je ogen ook samen van links naar rechts bewegen en samen de nieuwe regel vinden. Doordat zij samen op hetzelfde woord richten en dezelfde beweging in hetzelfde tempo maken, krijgen de hersenen twee beelden binnen die op elkaar passen en verwerkt kunnen worden.
Als één oog minder snel beweegt, kloppen de beelden niet met elkaar. Voor de hersenen is het dan keihard werken om te zien wat je leest! En om te begrijpen of te herkennen wat je leest.
Je snapt dat oogvolgen en saccades veel met elkaar te maken hebben.
Beginnende lezers
Kinderen die net beginnen met lezen zijn hier nog niet goed in.
Logisch, het is een vaardigheid die nog niet veel geoefend is. Daar houden uitgevers rekening mee!
In het begin zijn de letters groter. Is het wit tussen de woorden groter en tussen de regels ook. Hierdoor kan je als beginnende lezer beter de regel volgen en van woord naar woord springen!
Door deze succeservaringen blijft het leuk, en zo blijf je oefenen en word je er steeds beter in.
Als lezen niet leuk is..
Maar…. Als het aansturen van je oogspieren moeilijk blijft, de letters en regels steeds kleiner worden en je ogen hier nog niet klaar voor zijn, wordt lezen minder leuk.
Want het is keihard werken voor de ogen en de hersenen om alles goed te zien. Lezen is dan geen ontspanning, het is inspannend!
En dat zag ik bij mijn dochter. Na een paar minuten lezen gaf zij het op. Het was niet leuk meer.
Het boek was nog wel leuk, maar het lezen niet.
Herken je dit?
Zie je dat je kind vaak de regel kwijt is, als het leest?
Moeite heeft de volgende regel te vinden?
Woorden overslaat of juist dubbelleest?
Kom dan langs om samen te checken hoe de oogmotoriek is!