Wat hebben fietsen en kruipen met elkaar te maken?

Over bewegen en leren van (motorische) vaardigheden

In de wijk zag ik ze gaan. Zij op de fiets, trots als een pauw. De beentjes gingen als een bezetene heen en weer.
Hij rende er een beetje naast en achteraan. Vermoeid, misschien wel uitgeput, maar stralend.
En toen viel ze. want het fietsen gaat goed, maar het op en af stappen is nog een leerpuntje!

Fietsen is het leren van een totaal nieuwe vaardigheid
Ik moest glimlachen. Een tijdje terug zat ik er zelf nog middenin. Mijn middelste, toen al een grote kleine dame wilde graag met de loopfiets op pad. Soms moest ze van mij ff oefenen met de ‘trapfiets’. Af en toe rende ik dus ook naast haar. Steeds opnieuw moet ik haar eerst stevig vasthouden, maar eigenlijk was het niet nodig. Ze kon het best zelf. Het fietsen dan,…
Het op en afstappen was lang een uitdaging en ik moest er echt wel naast blijven lopen; want op hindernissen letten is minder interessant dan alles in de omgeving bekijken.

Mijn doel van deze tochtjes was haar zelfvertrouwen te vergroten en het leuk houden (en stiekem aan mijn conditie werken?!)
Want fietsen; dat is best een dingetje. Fietsen is je evenwicht bewaren, als je langzaam gaat, of juist als je wat sneller gaat.
Fietsen is je benen laten draaien en je armen tegelijkertijd stil houden, tenzij je bochten wilt maken.
Fietsen is goed opletten wat er voor je en naast je gebeurd en dit doen, zonder dat je daarbij omvalt.
Fietsen is van 0 snelheid naar heel snel wel veel snelheid hebben.

De loopfiets is een mooie voorloper, maar ook daarbij duurde het lang voordat ze het zelf echt ging doen. Later was hij niet onder haar billen vandaan te slaan, dus het vertrouwen was er, dat ik over een tijdje er ook echt achteraan kon gaan rennen. Dat lukte haar ook en nu is ze een hele stoere dame die flink kan fietsen en ook echt aan het uitkijken is en nadenkt over de regels in het verkeer.

Fietsen en kruipen? Wat heeft het in vredesnaam met elkaar te maken?
Maar wat hebben fietsen en kruipen met elkaar te maken? Fietsen is een alternerende beweging. Dat betekent dat je linkerbeen niet hetzelfde doet als je rechterbeen. Ze doen dezelfde beweging net iets na elkaar. Dat moet je coördineren en op elkaar afstemmen. Die samenwerking wordt bij fietsen door de trappers wel goed begeleid. Die trapper duwt je been als het ware toch omhoog, ook al was je er nog niet 100% klaar voor.
Fijner is natuurlijk dat je het zelf allemaal goed kan coördineren en de bewegingen van beide benen goed op elkaar kan afstemmen. Daarvoor moeten je beide hersenhelften samenwerken. De impulsen in je hersenen gaan over allemaal snelwegen van hersencel naar de volgende. Van de ene hersenhelft naar de andere is er een soort snelweg aangelegd; de hersenbalk of in het latijn het corpus callosum. Alle verbindingen in de hersenen maken we aan door nieuwe (zintuigelijke) ervaringen te hebben en door motorische bewegingen.

Babygymnastiek is jouw neurale basis!
Een baby die op de rug ligt en gaat bewegen kan soms opeens de ene kant strekken en de andere kant buigen. Dit is een eerste belangrijke ervaring in het ‘besef’ van een linker en rechterkant in het lichaam. Dit stimuleert dus ook beide hersenhelften weer op een andere manier. En is een eerste belangrijke aanleg in die snelweg tussen beide hersenhelften.
Kruipen is ook een belangrijke op dit gebied. Bij kruipen is het namelijk voor het eerst dat je de snelheid van de bewegingen echt moet coördineren anders zal je omrollen! Dus hiervoor heb je goede samenwerking tussen links en rechts nodig en omdat je hersenen de bewegingen aansturen ook een goede hersenbalk.

En wanneer je deze hersenbalk goed aanhebt gelegd zal je alle informatie die je linker- en rechterhersenhelft van elkaar nodig hebben snel kunnen aanleveren zodat het combineren of uitwisselen snel gaat. En dat is fijn!

Uitdagingen wanneer je hersenen nog niet helemaal ‘af’ zijn
Uitdagingen als je jouw hersenen niet helemaal optimaal ingericht hebt, kunnen heel verschillend zijn. Wellicht ben je enkel sneller moe, of vind je dat jij altijd meer moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Dat kan later bijvoorbeeld tot een burn out leiden.
Misschien heb je moeite met leren lezen[1], of ben je motorisch niet zo heel handig. Wellicht heb je sociaal emotioneel allemaal uitdagingen, voel je je snel geprikkeld of heb je moeite om met teleurstellingen om te gaan, vind je geen woorden voor je gevoel…. Het kan allemaal te maken hebben met hoe goed jij je hersenen hebt ingericht.

Uitdagingen anders aanpakken
Als baby heb je eindeloos, reflexmatig allemaal bewegingen herhaald. Eindeloos herhaald. Met als doel dat je een stabiele motorische basis kreeg, dat je hersenen je spieren allemaal goed kunnen aansturen en laten samenwerken.
Tegelijkertijd werkte je als baby ook enorm hard aan het optimaal inrichten van je hersenen. Allemaal verschillende hersengebieden werden aan elkaar gekoppeld door nieuwe neurale paden. Voor alle uitdagende vaardigheden die je in je leven tegen gaat komen!

Door deze baby fase als het ware opnieuw te doorlopen kan je alles wat in je hersenen nog niet optimaal is ingericht alsnog verbeteren en wie weet wel optimaliseren! Dat doe ik, bij Mooi Rechtop, met reflexintegratie. Hoe mooi is het dat wanneer je met je lichaam aan het werk gaat, er vooruitgang komt in het leren van vaardigheden? Gewoon omdat we door het bewegen van je lichaam je hersenen stimuleren dat optimale paadje aan te leggen, zodat jij op weg kan naar de betere versie van jezelf!

Dus….
Loop je al maanden zonder verbetering achter je zoon of dochter aan om hem te leren fietsen…
Hou je je hart vast omdat hij zo ontzettend onhandig is en je weet dat klimmen en klauteren met vallen en opstaan gaat, maar dat die van jou wel erg vaak en snel valt….
Heb je het gevoel dat het leren van nieuwe schoolse vaardigheden moeizaam gaan….
Ben je van mening dat er niet uitkomt wat erin zit….
Dan zou reflexintegratie het verschil gaan maken. Je werkt aan je basis en daardoor is het niet alleen een investering van de vaardigheid nu, maar voor je hele leven!
Reflexintegratie is een methode zonder te praten. Zelfs zonder het oefenen en eindeloos herhalen van jouw uitdaging, maar werken aan de basis, zodat de vaardigheden wel tot bloei kunnen komen. Gewoon omdat de voorwaarden er nu wel zijn!
Neurale paden aanleggen is werken aan de basis. Het kan snel gaan, maar is zeker niet een gegarandeerde quick fix. Het is investeren, maar een voor je hele leven!

Meer weten over reflexintegratie en Mooi Rechtop?
Kom naar een van mijn informatieavonden in het Binnenbos te Zeist. Dan vertel ik meer over reflexintegratie en de invloed op leren. Je leert welke uitdagingen het kan geven als bepaalde reflexen nog actief zijn en hoe je dit kan herkennen. En je krijgt kleine oefeningen mee die een groot verschil kunnen maken!

Je kan dan zelf ontdekken of dit het knopje is waar je naar op zoek bent!

Elke tweede week van de maand organiseer ik een avond. Voel je erg welkom, maar reserveer wel een plek door mij een email te sturen, dan hou ik één van de 15 plekjes voor je vrij, zodra je betaald hebt! Voor opgave of meer informatie mail naar info@mooirechtop.nl

[1] Lees ook mijn blog Waar zit de knop dat mijn kind vooruit gaat met lezen?