Het is eindelijk tijd om de oefeningen in te duiken!

De gouden oefeningen waardoor jij en je kind aan de basis werken en vol aandacht met elkaar in het hier en nu zijn!

Ik vind het fijn als dingen een naam hebben. Een naam waardoor ik al een beetje weet wat er gaat gebeuren. Een naam die mijn fantasie prikkelt en er een heel beeld, film of verhaal van of bij kan maken. Zo heb ik deze oefeningen ook een naam gegeven.
Ik hoop dat de namen jou ook helpen om het leuk, gezellig en ontspannen te maken als je aan de slag gaat met je kind!

  1. Ra ra, wat raak ik aan?
  2. De wandeling
  3. De robot

Alle drie hebben ze een link met de ATNR en het lichaamsbesef.
Het gaat in alle oefeningen om links- en rechts (coördineren) en laten samenwerken en dus de hersenen ook stimuleren.
Werken aan de basis dus!

1. Ra ra, wat raak ik aan?

  • Laat de ander op de grond liggen, op de rug. (Dit mag op een yogamatje.)
  • Zorg dat jij alles goed kan aanraken; de benen, de armen.
  • Datgene wat jij aanraakt, dat moet de ander als reactie omhoog laten gaan. Enkel dat!
  • Begin met één been of arm tegelijk aan te raken.
    Dus raak bijvoorbeeld de linkerarm aan. Deze gaat als reactie even omhoog.
    Zo weet je; het is gevoeld en begrepen!
    Raak hierna het linkerbeen aan. De ander laat deze ook even een beetje omhoog komen.
    Enz.
  • Doe nu twee tegelijk. Belangrijk is dat je het ook echt tegelijk aanraakt!
  • Probeer nu ook gekruist, dus een arm van de ene kant en een been van de andere kant.
  • Kijk goed of de ander steeds snel en goed reageert. Fouten zijn niet erg! Geniet van het spel en wissel de rollen om.

Variaties:

* speel ook met de ogen dicht en kijk of dit beter gaat of juist lastiger is
* benoem of laat benoemen wat er bewogen wordt (linkerbeen en rechterarm). PAS OP; het moet wel kloppen!

Let op: doe deze oefening niet elke dag. Maar observeer hoe het nu gaat en herhaal het na een paar weken waarin je de andere oefeningen hebt gedaan. Zie je verschil of verbetering in de reacties?

2. De wandeling

  • De ander ligt weer op de grond. Nu maakt het niet uit; op de rug of op de buik.
  • Leg een boekje op de navel als de ander op de rug ligt. Het mag ook een pittenzakje of klein doosje zijn. Het moet niet te groot zijn, maar wel een soort prettige druk geven. En blijven liggen!
  • Ga met vlakke hand van de navel naar de schouder, over de arm naar de hand.
  • Neem even pauze en blijf contact houden. Jouw hand blijft de hand van de ander aanraken!
  • En neem dezelfde weg terug.
  • Bij het eindpunt (de hand) en het beginpunt (de navel) hou je even pauze met contact.
  • ‘Wandel’ nu naar de andere arm en terug.
  • Ga vervolgens naar het been en als laatste naar het andere been.
  • Let erop dat je altijd met vlakke en zachte, warme handen over de ander heen glijdt. En hou altijd contact!
  • Doe het rustig en vraag of de druk goed is.

Variaties:

* doe het op de rug en op de buik
* laat de ander aangeven waar je naar toe mag
* benoem wat je aanraakt en hoe het heet (bovenbeen, dijbeen, knie, scheenbeen enz). Natuurlijk hoef je niet altijd alles te benoemen, maar zo leert je kind het lichaam ook nog beter kennen!
* doe het lekker in de warme badkamer met massageolie na het douchen!
* of doe het onder de douche met de zeep!

Let op: aanraken is niet voor iedereen fijn en veilig. Neem de ander serieus. Vind deze het niet fijn, stop dan! Veiligheid is een begin om te groeien. Als het niet prettig en fijn is, voelt het niet veilig en komt er stress! Dat wil je altijd voorkomen!

3. De robot

  • Ga op de buik liggen. Draai het hoofd naar links.
  • Buig het linkerbeen.
  • Buig de linkerarm.
  • Blijf even kort zo liggen.
  • Draai nu het hoofd naar rechts.
  • Strek de linkerarm.
  • Strek het linkerbeen.
  • Buig het rechterbeen.
  • Buig de rechterarm.
  • Herhaal dit,… of stop door alles weer naar neutraal te bewegen!
  • Zorg voor een rustig tempo! Snel is in dit geval met minder aandacht!

Variaties:

* Doe het ook een keer op de rug
* Varieer in het zelf buigen en strekken of het laten buigen en strekken

Deze 3 oefeningen zijn bewegingen, maar geen échte reflexintegratie. Toch werk je wel aan het verbeteren van de basis,
met deze oefeningen.

Reflexintegratie is geen quick fix, maar het kan de stroming van de beek wel veranderen. En hierdoor kan er al rust komen of groei. En die rust en groei kunnen weer het begin zijn van andere mooie stappen! UIteindelijk kan je met reflexintegratie de beek echt omleiden!
Je stimuleert het maken van nieuwe zenuwverbindingen of je verbetert de verbindingen die er al waren. Zenuwverbindingen hebben ongeveer 6 weken herhaling nodig om een beschermend laagje te hebben. Dit noemt met myelinisatie. Oefen daarom meerdere weken achter elkaar!

Bovendien zorgen jullie er samen voor dat het een gezellig en ontspannen moment is, waardoor het voor jullie beiden iets wordt om positief naar uit te kijken! En zoals al eerder aangegeven is, aandacht in een veilige, prettige setting doet erg veel goed!

Vier elke keer dat het gelukt is met een lange intense knuffel!
Want knuffelen wordt zwaar onderschat! Dit is van grote waarde voor de veiligheid en stimuleert de productie van hormonen die je een fijn gevoel geven! Stress breekt myeline af, een stof die hersenverbindingen verstevigt. De hormonen van knuffelen werken juist eerder stimulerend!

Hou het leuk en werk daarom kort! Je kan het beter elke dag 1x doen, of elke dag 1 oefening doen, dan 1x in de week met hangen en wurgen een half uur.

Less is more!

Bedenk, alles wat je doet is meer dan je hiervoor deed.
Dus het zet altijd iets in beweging!
Elke kiezel in de beek die zich verplaatst,
verandert de stroom een klein beetje!
Het is zelfs zo dat wanneer je teveel stenen verplaatst,
er problemen kunnen komen!

Dus werk met kleine stapjes en bouw zo door!

Heb jij een kind die weerstand heeft, voor je het woord oefenen in de mond hebt genomen?
Probeer er dan andere woorden aan te geven!
Noem het bijvoorbeeld hersengymnastiek.

Neem jezelf voor NOOIT met weerstand van je kind te oefenen! Want weerstand is stress en dat bouwt alles af. Je mag je kind uiteraard wel over de drempel helpen, omdat het soms nodig is, wel even te ervaren, maar neem je kind bovenal heel serieus!

Wat je ook kan doen bij weerstand van je kind, is gebruik maken van de spiegelneuronen. Spiegelneuronen zitten in je hersenen en die zet je aan als je een ander iets ziet doen. Je hersenen doen terwijl zij enkel kijken, als het ware de oefening mee. Zelfs het plannen van de bewegingen die je dus niet maakt, worden in de hersenen door de spiegelneuronen wel voorbereid. Dus enkel kijken naar de oefeningen bij een ander doet al veel!
Dus doe de oefeningen zelf en laat je kind jou helpen door aan te geven wat je moet doen.
Spiegelneuronen zullen altijd ook iets in werking zetten in hun eigen brein!
Of laat het hen op een knuffel doen!

En wie weet gaan ze wel meedoen, als je het trouw blijft doen, of als je het verkeerd doet, zullen ze het goed voor willen doen!

Deze oefeningen geven niet direct morgen resultaat! Maar waarschijnlijk ga je wel veranderingen opmerken! Wellicht niet direct bij de uitdaging die je aan wil pakken, maar mogelijk op hele andere vlakken.

Vier dat!
En zie dat je op de goede weg zit!
Want verandering is beweging!
Er gebeurt iets!
Iets wat er daarvoor nog niet gebeurde en beweging is welkom! Toch?
Schrik ook niet als er opeens gedrag heftiger wordt…..
Ook dat is beweging. Twijfel je, neem dan direct contact op!

In het kort!

Hang deze blaadjes op de plek waar je samen deze oefeningen wil gaan doen. Als een visuele steun in de rug en een positieve reminder! Download hem hier!

Hier zie je de oefeningen in beeld!

ra ra wie ben ikwandeling deel 1wandeling deel 2robot deel 1robot deel 2robot deel 3

De ATNR is een belangrijke reflex die het fundament legt voor links-rechts samenwerking in je lichaam en in je hersenen. Het werkt aan een goede hersenbalk, legt de basis voor oog-hand coördinatie, luisteren en zien. Het is een reflex die vele uitdagingen bij kinderen (en volwassenen) kan geven als hij nog niet geïntegreerd is.
Reflexintegratie werkt met de reflexen zodat zij ALSNOG kunnen integreren en jij de neurale basis alsnog goed kan aanleggen!

En vier het met veel knuffelen en echt contact als het oefenen lukt! Vier de beweging, want elke kiezel die je verplaatst, verandert de loop van de rivier!

En wat dan nu…..?

Reflexintegratie is lastig via een boek of een video uit te leggen. Het is werken met mensen en bewegingen.
Het is voelen hoe de beweging gaat, waar zit spanning en ontspanning?
Maar reflexintegratie is ook…. Hoe reageert een lichaam nog op de stimulus?

Dat is lastig in woorden te vatten! Daar is ervaring voor nodig!

Sommige oefeningen zijn goed over te brengen, maar de finishing touch en het oog waarmee ik kijk, dat kan ik niet overbrengen.
Als je bij mij als klant komt, kan ik je oefeningen geven die meer op maat zijn.

En dat is terecht, vooral omdat ik jou en je kind serieus neem! Dat verdienen jullie ook!

Het verdient daarom aanbeveling naast de oefeningen die ik je hier heb meegegeven, vooral ook een afspraak te maken voor reflexintegratie. Omdat je door echt het lichaam te voelen, de oefeningen nog meer kan afstemmen op waar de behoefte ligt!

Maak daarom gelijk een eerste afspraak. Deze is speciaal voor jou gratis, omdat ik geloof in reflexintegratie en dat het voor jou of jouw kind echt een stap in de goede richting is!

Het kan ook zijn dat alle informatie over reflexen en reflexintegratie je aan het denken heeft gezet. Misschien is er iets niet helemaal duidelijk, of je zit nu met vragen over jouw eigen ontwikkeling of die van je kind, schrijf hier dan je vraag!
Daar geef ik je dan zo snel als mogelijk antwoord op!

Meer oefeningen, tips of informatie? Volg mij op Facebook, Youtube en hou mijn website in de gaten!

Vrolijke groet,

Carolien de Koning