Hoi,

Jij hebt een super stap gezet! Jij wilt het anders aan gaan pakken.

Jij gaat een andere weg in. Jij kiest voor een andere aanpak!

Stoer!
Leuk!
Ik ben enthousiast! Dat moge duidelijk zijn 😉

carolien de koning van Mooi Rechtop

Carolien de Koning

Wie ben ik?

Ik ben Carolien de Koning van Mooi Rechtop. En ik zeg, vanuit het hart:

Wat fijn dat jij mijn e-book hebt gedownload!

Daar ben ik erg blij mee, hoewel de reden voor jou wellicht minder leuk is. Jij zit met je handen in het haar, wellicht.
Net als ik nog steeds, met mijn dochter die vol zorgen zat! (En zo nu en dan nog steeds zit…) Want, mijn vraag was bij haar:
Hoe krijg ik bij haar ‘er nu uit wat erin zit!’
En dat is ook jouw vraag:

Hoe krijg ik bij mijn kind eruit wat erin zit!?

Jij hebt een super eerste stap gezet!

En ik ga je vertellen straks uitgebreid vertellen waarom.

Het is super dat je dit boek aan het lezen bent,
omdat je het vanaf nu al anders kan gaan doen!

Ook ik zat met mijn handen in het haar. Mijn kleine meid deed niets.

Ze rolde niet, ze kroop niet, ze brabbelde niet.
Ze keek met heldere ogen de wereld in. Maar bewegen? Nee, dat deed ze niet.
Alles in mij schreeuwde: ‘Dit klopt niet!’
Maar ja, wat dan?


Het consultatiebureau zag niet zoveel problemen.
Mijn huisarts,… nou ja, laten we het erbij houden dat ik blij ben met mijn huidige huisarts!


Ondertussen was ik voor mijn werk me aan het scholen op hele andere vlakken en kwam ik reflexintegratie tegen.

Voor mij ging er een wereld open toen ik over reflexen en reflexintegratie leerde! Waar mijn kennis daarvoor als juf met RT (Remedial Teaching; hulp) en Gespecialiseerde Groepsleerkracht bleef hangen bij de zin: ‘Kruipen is belangrijk’ weet ik nu ook echt wáárom dit belangrijk is. En nóg belangrijker, hoe je dit kan stimuleren of als het kruipen overgeslagen is, hoe je dit alsnog aan kan pakken!

jongen leest

Reflexintegratie is LIVE CHANGING! Echt!

Nu neem ik jou in dit ebook mee deze wereld in. Ik ga je vertellen over één belangrijke reflex; De ATNR. Maar nog veel fijner!

Je krijgt 3 oefeningen in plaatjes, die jij thuis direct zelf al kan doen of met je kind. Gelijk nu!

Zelfs al met je peuter, als je vermoed dat deze wel wat stimulatie kan gebruiken ?!

Veel leesplezier en ga vooral genieten van het oefenen!
Want aandacht maakt ook heel veel goed!

Dus zorg voor plezier, voor gezelligheid, voor contact, maak het gezellig en doe het samen met aandacht!


Gelukkig weet ik hoe het ook kan!
Het kan anders, en jij hebt hier een belangrijke eerste stap in gezet!

Vanaf nu ga jij het anders doen!

Als jij dit allemaal gelezen hebt, begrijp je waarom er uitdagingen zijn bij jouw kind.
Waarom het oefenen tot nu toe niet werkte.
En jij gaat de basis verbeteren!

Jij gaat met aandacht, lekker ontspannen, samen bewegen!
Elke dag (als het lukt) plan je hier hooguit 10 minuten voor in. Minder is ook echt oké! Je doet altijd al meer dan je hiervoor deed! Echt waar!
(En als het niet elke dag lukt, ook geen probleem; doe het gewoon zo vaak als mogelijk is.)

Jij zorgt er vooral voor dat het een fijn en ontspannen momentje is. Want positieve aandacht is al de helft!

Met het bewegen werk je aan de basis, aan het fundament.
Daar heb ik deze oefeningen op uitgezocht!
Speciaal voor jou om thuis zelf al te kunnen beginnen.

Gewoon nu!

Het is belangrijk om te beseffen dat het doen van de oefeningen niet 1, 2, 3 verbeteringen gaat geven.

Jij gaat nu bouwen aan effecten voor op de lange termijn.
Iets waar je het hele leven vruchten van plukt.

Herken jij jezelf of je zoon of dochter in meer dan 5 punten, dan zal je zeker door moeten lezen!

0 leesuitdagingen 0 hoge rug klachten 0 kort of niet of raar gekropen
0 spellingsuitdagingen 0 nek klachten 0 moeite met vangen/balspel
0 rekenproblemen 0 hoofdpijnklachten 0 schrijfproblemen
0 onrustig in lichaam 0 slaapuitdagingen 0 krampachtige pengreep
0 houterig bewegen 0 zwakke oog-handcoördinatie 0 scheefgroei in rug
0 moeite met ‘zien’ (in chaos) 0 moeite met luisteren (in ‘ruis’) 0 onhandig; veel omstoten
0 ongelijke ogenstand (ene oog zit hoger dan de ander) 0 beelddenker of sterk visueel ingesteld 0 enorme taaldenker of sterk verbaal ingesteld
0 weerstand met knutselen of bezig zijn met twee handen 0 moeite met afwisselend ver weg dichtbij kijken 0 ongelijke schouders (ene schouder hoger dan de ander, of meer naar voren dan de ander)

Wanneer je meer punten herkent, zal de kans nog groter zijn dat de ATNR reflex nog actief is.
Hieronder volgt meer uitleg over reflexen en de ATNR.

Lees dit rustig door (als je tijd hebt).

Maar je mag ook lekker door naar de oefeningen! 😉

Klik dan hier!

De ATNR is een reflex. Een belangrijke reflex die een bepalende rol speelt in onze motorische ontwikkeling, en dus ook in onze hersenontwikkeling. Daarom duiken we nu de ATNR in.

atnr baby reflexen oog hand coordinatieDe ATNR is de A-symmetrische Tonische Nek Reflex.
A-symmetrisch betekent dat de beide kanten van je lichaam het tegenovergestelde doen.
Tonisch betekent dat er spanning en verandering hiervan in spieren is.
En de Nek doet mee.
De R is van Reflex en dat betekent dat het een onbewuste bewegingsreactie is na een stimulus.

De stimulus is de startknop van de reflex!

Als de stimulus is geweest, zet de beweging zich AUTOMATISCH en ONBEWUST in.
ALTIJD want dit is geen KEUZE!

Bij de ATNR is de stimulus verandering in de nekspanning. Je hoofd draait en je lichaam MOET reageren. Dat is niet een keuze. Het is een ONBEWUSTE reactie.

De ene kant gaat strekken, tot in de vingertoppen. Dat is de kant waar je naar kijkt!
De andere kant buigt. Zowel de arm als het been.

Je kan je voorstellen dat deze reflex belangrijk is voor het eerste besef van links en rechts in je lichaam.
Je voelt als baby namelijk dat links en rechts iets anders doen.


Je lichaam is zo druk aan het bewegen links en rechts,… daardoor zijn dus ook je hersenen druk bezig met links en rechts!!
Want je hersenen sturen immers je lichaam aan!!

En dat is een hele belangrijke basis voor leren en ontwikkeling!

Een goede samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft is noodzakelijk om tot leren te komen!

Later gaat de baby het hoofd bewust draaien omdat het deze spieren onder controle heeft gekregen door die vele oefening!
Fijn!
Nu kan de baby met de ogen dat leuke interessante object volgen! Zo traint de baby de ogen.

Het volgen van iets, het richten op enkel dat object!


In het begin kan een baby tot ongeveer 30 cm goed zien. Door deze reflex en de beweging van de armen leert de baby zich ook te richten op de hand van zichzelf die langs ’fladdert’ omdat die arm zich gaat strekken!


Zo is de baby enorm hard aan het werk! De ATNR zorgt voor een enorme boost voor de oogontwikkeling;
r
ichten, volgen, accommoderen en dat steeds op een langere afstand!

Hetzelfde geldt voor horen. Een baby die lekker op de rug ligt, die kan het hoofd ook gaan draaien omdat het iets hoort…
Iets hoort wat de aandacht trekt!
Om het beter te kunnen horen, draait de baby zijn hoofd. Dit is het richten op het geluid! Fijn!

De ATNR is dus een reflex die de samenwerking van de linker- en rechterlichaam stimuleert, deze samenwerking in de hersenen een boost geeft, het lichaamsbesef vergroot en de auditieve en visuele vaardigheden in de basis neerzet!

Verder is de ATNR een belangrijke om het kruipen onder de knie te krijgen.

Met de ATNR zorg je dus voor heel veel voorwaarden in je bewegen, je leren en ook in het luisteren en zien. Je zorgt voor een goede samenwerking tussen links en rechts.

  • Handig zijn of onhandig zijn heeft te maken met samenwerking tussen links en rechts. Dit heeft ook een relatie met oog-handcoördinatie. En dat wordt in de basis met de ATNR neergezet.
  • Lezen, spellen en rekenen heeft te maken met werken van links naar rechts in je kijken en in je denken.
  • Een ontspannen schrijfhand kan niet als je nog een actieve ATNR hebt, omdat je arm en je vingers dan willen strekken!
  • Moeite met richten op geluid, of goed kunnen zien is in de basis wellicht niet goed neergezet door een zwakke ATNR en ook minder goed uitgebouwd door het niet (lang) genoeg kruipen.
  • Je kan je voorstellen dat een ATNR die nog steeds werkt maakt dat je je anders beweegt.
    Elke draaiing van je hoofd maakt dat je nog helemaal moet meebewegen met je lijf! Om dit tegen te houden kan je erg ‘vast’ worden in je bewegen. Dit kan tot scheefgroei lijden, of tot pijn en spanning in de rug en nek.
    Maar het kan ook zijn dat je de ‘mee’ bewegingen altijd blijft zien; dan ben je iemand die altijd zo ‘groots’ en volop beweging loopt bijvoorbeeld.

Al deze uitdagingen kunnen dus hun oorsprong hebben in de ATNR die nog niet af is!
Als je dit weet, snap je ook dat het lichaam eigenlijk probeert te oefenen wat het nog moet oefenen!
Het beweegt zich de hele dag door, omdat de oplossing in het bewegen zit! 😉

Alle dagen heel druk kan dus onbewust een poging zijn van het lichaam om alles reflexmatig alsnog af te ronden.

Die beweging is nog niet ‘af’! De stimulus is en blijft de startknop!
Wat is het fijn om te weten dat je met reflexintegratie heel bewust kan werken om de reflex toch af te maken!
Dan komt er rust in het lichaam. De stimulus is uitgedoofd en niet langer een startknop!

Zie werken aan het integreren van de reflexen als het her-installeren van een computer.
Alles zit er al in, maar het werkt nog niet optimaal.
Met reflexintegratie zet je alles opnieuw goed neer, maar zorg je ook voor kwalitatief goede verbindingen en zet je de stoorzenders uit!

Reflexintegratie is met de bewuste stimulus erbij de beweging doen, zodat je lichaam het af kan maken en je brein ook optimaal ingericht wordt!

Zo kan je aan de oorzaak van de uitdagingen werken. En zo wordt je de beste versie van jezelf!

Jij gaat hier vanaf nu alvast zelf aan werken. Met deze achtergrondinformatie begrijp je nog beter waarom hieraan werken zo belangrijk is! Jij gaat werken aan de voorwaarden voor leren en bewegen. Jij maakt een start om de basis steviger neer te zetten, zodat het verdere bouwen ook beter gaat!

Ja, ik ben klaar voor die oefeningen. De oefeningen die aan deze basis werken!