Voordat je deze pagina gaat lezen wil ik dat je eerst tijd neemt om dit tot je te nemen.
Deze informatie staat nog op mijn site omdat ik het belangrijk vind dat jij weet welke mogelijkheden er zijn om oorzaken van bepaalde uitdagingen aan te pakken.
Echter,… Mooi Rechtop werkt niet langer met kinderen.

Stel je hebt leesproblemen, dyslexie of rekenproblemen, dyscalculie.
Of je hebt motorische problemen of uitdagingen in het contact. MCD of iets in het autistische spectrum.
Automatiseren wil niet lukken, of onthouden wat iemand tegen je zei. Wat nu?

School kan een uitdaging zijn als jij iets extra’s nodig hebt
Wanneer ontwikkelen of leren niet lukt, kun je steeds hetzelfde blijven doen. Wanneer dit effect heeft, is dit prima.
Wanneer het effect weg blijft, is het fijn dat je op andere knoppen kunt drukken; zodat het leren wel lukt.

Hoe ik werkte zal ik hieronder uit leggen met een voorbeeld:

Stel je hebt een uitdaging in het leren lezen, hoe werkt Mooi Rechtop dan?
Laten we lezen hier even als voorbeeld nemen. Stel je zoon (of je dochter) heeft moeite met lezen. Hij zit nu in groep 4, maar ondanks al het extra oefenen op school en thuis; het lukt hem niet. Bij de kleuters vond hij de letters leren en automatiseren een uitdaging en daarom mocht hij dit vaker oefenen. Fijn dat de juf hier oog voor had.
School heeft dyslexie geopperd, dat zou duidelijkheid kunnen geven. Maar jullie komen toevallig bij Mooi Rechtop uit.
Ik kijk of er in het fundament van het neuro-motorisch-zintuiglijke ontwikkeling hiaten zijn. Zijn er reflexen nog af te maken, die het lezen belemmeren? Hoe is de oogmotoriek en de samenwerking van de ogen met de hersenen?
Dit zijn fysieke testen en oogmotorische testen die veel informatie geven over hoe informatie binnenkomt. Heel vaak is er door middel van (oog-)oefeningen veel vooruitgang te boeken.

Soms is door het vele oefenen in de kleutertijd een negatieve associatie met letters gekomen. Een opgetrokken wenkbrauw van de juf, toen jullie kind de verkeerde letters zei, na een week oefenen; het heeft hem verdriet gedaan en veel stress gegeven.
Het kan zijn dat deze stress elke keer weer oppopt als hij aan het lezen moet. Dat gebeurt onbewust en daarom heeft hij er geen invloed op en kan hij het dus ook niet ‘uitzetten’. Door reflexintegratie lukt dit wel!
Als de stress eraf is, de ogen beter de informatie door kunnen geven aan de hersenen en de hersenen ook nog eens beter kunnen samenwerken kan lezen opeens leuk worden! Of misschien niet leuker, maar wel makkelijker! De informatie kan beter verwerkt worden omdat de neurale paden beter zijn geworden.

Hoe zit het dan met mijn uitdaging en Mooi Rechtop?

In het bovenstaande voorbeeld wordt lezen als voorbeeld genomen. Maar hetzelfde geldt voor alle uitdagingen die kleine mensen op school, maar ook grote mensen in de maatschappij tegen kunnen komen.
Mooi Rechtop kijkt naar de basis, het fundament. Door dit verbeteren en zo neurale paden aan te leggen die functioneren makkelijker maakt, kan jij de uitdagingen aan en word je een betere versie van jezelf!

Naast reflexen en oogsamenwerking kan ik ook kijken naar dominantieprofielen, of je kan ervoor kiezen een beelddenkonderzoek te laten doen. Veelal ben ik in staat door mijn andere kijk en andere testen, nieuwe informatie met andere en nieuwe kansen te combineren om de uitdagingen aan te pakken. Dit kan veel lucht geven en in praktijk genieten zowel volwassenen als kinderen van het onderzoek en de daaropvolgende begeleiding; omdat het hen recht doet en veelal non-verbaal uitgevoerd kan worden. Gewoon lekker ondergaan en toch stappen maken in je ontwikkeling!

Jamara rekenen

Misschien heb jij moeite om te leren rekenen. Dan is de JAMARA aanpak iets voor jou. Deze methode is ontwikkeld Anders leren Jamara rekenendoor Will Missot van het CNLS.
Wat maakt dat JAMARA zo anders is?
• * Er wordt gewerkt met één strategie,
o Met zo min mogelijk handelingen
o Met zo min mogelijk taal
• Het is concreet en dicht bij het kind
• Door motorische activiteit worden de beide hersenhelften geactiveerd en gaat het leren beter
• De koppeling wordt gemaakt tussen hoeveelheidsbegrip en getalbegrip
• Er wordt inzicht aangebracht in de getalstructuur
• Er wordt geautomatiseerd op de juiste wijze

Om te kunnen rekenen moet je al heel wat onder de knie hebben:
• hoeveelheidsbegrip
• getalbegrip
• getalstructuur
• automatiseringsvaardigheden
Dit wordt daarom als eerste aangepakt bij de JAMARA rekenmethode. Uiteraard vindt er vooraf een klein onderzoekje plaats. Er wordt gekeken hoe het rekenen gaat.
Het doel is het automatiseren van het rekenen met de juiste denkstrategie. Die wordt bewust aangeleerd door middel van ankers. Deze ankers zijn steunpunten binnen de rekenhandeling zodat het kind niet meer de kluts kwijt raakt.
Jamara rekenen kan iedereen. Als je rekenen moeilijk vindt, de basis niet goed zit, of als je het rekenen wil automatiseren. De leeftijd doet er niet toe, maar het mooist is het natuurlijk als je er zo vroeg mogelijk bij bent!

Te beginnen is er de intake met een klein onderzoekje. Hierna is het de bedoeling dat er 1 keer in de 3 tot 4 weken bij Bureau Rechtop gewerkt wordt. Dan kunnen we zien hoe goed het gaat en mogelijk wordt er een nieuwe stap aangeboden op een nieuw niveau. Het echte werk, de echte begeleiding vindt thuis plaatst.
Elke dag moet er 1 tot 2 maal geoefend worden. Ongeveer 5 tot 10 minuten per keer.